Ir al contenido principal

E ti, quen ves sendo ...

PLAN PROXECTA

LINGUA, PATRIMONIO E COÑECEMENTO TRADICIONAL

O que somos ...

INTRODUCIÓN

O IES Daviña Rey é un instituto que recolle unha gran cantidade de alumnado do ámbito rural, non só do Concello de Monforte de Lemos, senón tamén do de Bóveda, A Pobra do Brollón, O Incio, O Saviñao, Sober e Ferreira. Este feito explica que unha gran maioría dos rapaces/as do centro sexan galegofalantes e non manifesten ningún tipo de prexuízo cara ó galego. Ademais, o nivel de concienciación lingüística no centro é moi alto, pois de maneira xeral o alumnado vese a si mesmo como un importante elo dentro da cadea de transmisión da cultura e da lingua. Por outro lado, debemos tamén facer fincapé no feito de que tanto o noso profesorado como o PAS, pola súa orixe, son bos coñecedores da vida tradicional, polo que as súas achegas ó proxecto poden ser de gran valor.
É ben sabido que o patrimonio e coñecemento tradicionais galegos están resgardados nas nosas aldeas e vilas, pero esa sabedoría popular, debido ó mundo globalizado no que estamos inmersos e ó despoboamento do rural, vai pouco a pouco diminuíndo. Deste xeito, é necesario implicar a mocidade no proceso de transmisión deses valores. Polo tanto, debido ás características do noso alumnado, participar no proxecto sería estupendo para espertar o interese dos rapaces/as por salvagardar a riqueza léxica e fraseolóxica vinculadas á vida tradicional e para establecer lazos colaborativos entre os máis novos e coas xeracións máis anciás.
Moitos dos nosos alumnos e alumnas aínda fan pan, axudan na matanza, participan nas vendimas e realizan todo tipo de labores agrícolas, de xeito que facilmente se mostrarán moi interesados na actividade. Esta servirá para completar e enriquecer o coñecemento que teñen da lingua e da vida mesma, pero tamén para depurar voces castelanizadas das cales non son conscientes e para afondar no coñecemento do rico patrimonio etnográfico, arquitectónico, natural, literario e cultural da súa zona. Ademais, o contido elaborado poderá ser empregado por calquera dos departamentos didácticos porque dunha maneira ou doutra van estar implicados. A isto sumaríase o aliciente de empregar as novas tecnoloxías polas que tanto se senten atraídos os mozos/as.
A mellor maneira de que os mozos/as sexan a salvagarda da lingua e da cultura é que se sintan parte delas.

OBXECTIVOS

  • Motivar o alumnado cun proxecto integrador, aberto a toda acomunidade educativa, de xeito que os axude a ser cidadáns responsables capaces de compartir as súas aprendizaxes con outras persoas.
  • Difundir o patrimonio material e inmaterial da zona.
  • Fomentar actitudes de respecto pola lingua e a cultura.
  • Implicar a toda a comunidade educativa nunha actividade interdisciplinar.
  • Promover o emprego da lingua galega.
  • Depurar a lingua de elementos foráneos (castelanismos ou estranxeirismos se se dese o caso).
  • Fomentar o espírito colaborativo entre o alumnado.
  • Tecer vínculos entre o alumnado e os seus familiares, veciños e profesores.
  • Concienciar da necesidade de salvagardar a nosa cultura tradicional.
  • Favorecer o emprego das TIC á hora de elaborar o material e de difundilo.
  • Aproveitar o material que xurda do proxecto para mellorar a aprendizaxe das distintas materias.
  • Valorar os coñecementos que teñen os nosos maiores.
  • Espertar interese por coñecer elementos clave da nosa cultura.
  • Difundir a nosa riqueza lingüística e cultural a través das TIC (web do centro, blog da biblioteca...).
  • Incentivar o espírito emprendedor e investigador.

ORGANIZACIÓN

Para o desenvolvemento deste proxecto fomentarase sobre todo o traballo en equipo, o cal resulta fácil xa que moitos dos alumnos/as comparten o mesmo lugar de residencia (ben sexa aldea ou barrete). Así mesmo, favoreceranse situacións de aula que fomenten a autoaprendizaxe e a responsabilidade por parte do alumnado.
Por outro lado, botaremos man das diferentes plataformas colaborativas das que o centro dispón neste momento como é a Aula Virtual (colgaranse os materiais básicos para a realización do proxecto: cuestionarios; enlaces a páxs.de diferente material bibliográfico, como dicionarios ou monográficos sobre os campos que se investiguen; imaxes, vídeos...) e a plataforma Edixgal (abrirase un curso con todos os profesores/as implicados no proxecto para que pouco a pouco cada un inclúa aqueles contidos que se vaian elaborando e que poden resultar interesantes para completar o currículo do alumnado que emprega a tal plataforma).
As actividades organizaranse dos seguinte xeito:
1. Información e revisión dos cuestionarios.
Explicaráselle ó alumnado en que consiste o proxecto: obxectivos, propostas, ámbitos de actuación, cuestionarios, enlaces de interese...
O profesorado colaborador, valorará a posibilidade de ampliar os cuestionarios que se nos proporcionan para adaptalos ós ámbitos traballados.
Distribuirase o traballo entre os distintos grupos de alumnos/as. Non todos/as traballarán nos mesmos campos. Procurarase que os rapaces/as da mesma zona cubran diferentes campos semánticos. Partimos da idea de que o importante é a recolleita da variedade, non a cantidade de formas recollidas coincidentes.
2. Busca e selección de informantes.
O alumnado propoñeralle a actividade ás persoas da súa contorna, preferiblemente ás máis anciás. Posteriormente, procederase á realización das enquisas, gravación de audios e vídeos, deseño de debuxos...
3. Informatización e elaboración do material que finalmente se difundirá.
O alumnado do ciclo de sistemas electrónicos e telecomunicacións serán os encargados de informatizar os datos e de elaborar o material audiovisual que posteriormente se difundirá.
O responsable de coordinar a realización dos debuxos que ilustrarán o material recollido e que se difundirá será a profesora de Plástica.
4. Difusión da información obtida a través das diferentes plataformas coas que conta o centro.

AVALIACIÓN

Na fase de avaliación atenderase ó grao de consecución dos obxectivos para o cal se empregará o método da rúbrica e/ou da escala. Así mesmo, dado que esta actividade é multidepartamental, os criterios de avaliación serán contemplados nas programacións das diferentes materias. Ademais, ó formar parte o proxecto da programación de aula, deberá ser avaliado dentro das tarefas de clase pois remite tanto ós contidos conceptuais como procedementais. Así, o profesorado establecerá os instrumentos de avaliación que considere adecuados e que lle permitan constatar a asimilación de contidos, a consecución de certas competencias e destrezas relacionados co espírito emprendedor e investigador e a evolución do alumnado en función das súas capacidades.
Na avaliación o alumnado participará de xeito activo mediante a autoavaliación e a avaliación das actividades desenvolvidas polo resto de compañeiros/as. Ambas as dúas realizaranse a partir dos indicadores que o profesorado estableza para as diferentes actividades.
Finalmente, tamén se fará unha avaliación do proxecto mediante a rúbrica: obxectivos ben definidos, organización correcta da actividade, metodoloxía axeitada, aspectos a mellorar, maiores logros ...

INFORMACIÓN ADICIONAL

Iste proxecto pertence  ao programa 5. Lingua, patrimonio e coñecemento tradicional do Plan Proxecta, e ten un blog que serve de guía para a realización das actividades na web https://ilg.usc.gal/PaLeGa/

Comentarios

Entradas populares de este blog

IXP Pan Galego

Logotipo da indicación xeográfica Despois dun logo percorrido lexislativo xa temos o regulamento da IXP oficial do Pan Galego. A Consellería de Medio Rural publicou antonte no DOG a ORDE do 20 de xullo de 2020 pola que se aproba o Regulamento da indicación xeográfica protexida Pan Galego/Pan Gallego e do seu Consello Regulador. https://www.xunta.gal/dog/Publicados/2020/20200728/AnuncioG0426-210720-0004_gl.html Nela figuran as características que debe ter o pan para acollerse a esta denominación de orixe, e ademais podemos ler as principais formas que acolle. Felicitámonos de ter por fin unha lei que protexe ao noso pan e que pon en valor este ben tan prezado e único. Agora xa sabemos que a cantidade de auga para incorporar na masa será, como mínimo, de 75 litros por cada 100 kg de fariña, que o formento será o 15 % do peso da fariña amasada, e que se poden engadir como máximo 15 gramos de lévedo biolóxico e 18 gramos de sal por cada kilo de fariña. Este é un resumo das

Porcentaxe panadeira no pan galego

Denominación de orixe "Pan galego" As condicións que deben cumprir as pezas de pan galego están reguladas pola normativa creada para tal fin dende a Consellería de Medio Rural. Atópanse no documento de Indicación Xeográfica Protexida,  que detalla todo o proceso de elaboración, cales son os ingredientes e o etiquetado e logotipo oficial. logotipo oficial Extracto do documento (está en castelán). PLIEGO DE CONDICIONES IGP "PAN GALEGO" /"PAN GALLEGO"   JUNIO20173 El  pan  amparado  por  la indicación  geográfica  protegida “Pan  galego”/  "Pan  gallego" presenta las características siguientes: Forma: variable  en  función  del  formato  de  que  se  trate. Existen cuatro tipos de piezas, con un formato tradicional específico (ver anexo I), que son:  -“Bolo” u "hogaza": de hechura redondeada e irregular, puede llevar hendiduras en su parte superior y la relación ancho/largo se aproxima a 1/1. Otras variantes son: re

A conrobla

Non sei que ten o pan galego que a todos gusta, e por iso quixemos dar gusto a todo o mundo facendo unha conrobla como é debido, das que só nós sabemos facer, falando e comendo ben. Velaquí o pan e os chourizos de David (2º de ESO) A mesa expositora, a medio encher, e os carteis divulgativos de fondo A mesa das mazás como froita recomendada, coas fermosas cestas que fixo o pai de Raquel (a profe de Galego) A degustación: o pan foi xentileza da panadería Rufina, a carón do IES, e o salchichón de Raquel; as fotos son de Olaia (a profe de historia). Non todo foi comer, o propio era explicar os proxectos; nesta mesa contabamos que proporcións ten o pan galego e como se fai; na seguinte que son as horas de frío e a súa importancia no desenvolvemento dos frutais; e na do fondo como se mide a auga de chuvia, pero a esa zona tardaban en chegar, o público amoreábase ao redor do pan. Quédannos cousas por facer, buscamos a etiqueta nutricional do pan galego, non un calquer